Íme egy kis leírás és néhány kép a dobkottáimból:
Az oktatásról:
A BPDRUM a szisztematikus doboktatási irányvonalat képviseli.
Ezzel a módszerrel a tananyag lényegesen egyszerűbben, gyorsabban és nagyobb mennyiségben adható át a dobórákon, mint a hagyományos oktatási metódusokkal.
A irányzat lényege, hogy csoportosítja és rendszerezi feladatsorokat, ezáltal jóval könnyebbé teszi annak elsajátítását és memorizálását.
Egy konkrét példa: nyolcados lábdobvariációs kíséretek kezdőknek
Hagyományos kotta: 20-25 kíséret, rendszerezetlenül (így mindet egyesével kell memorizálni)
Szisztematikus kotta: 8 "alapkíséret" és ezeknek "alvariációi" összesen így 46 kíséret, rendszerezve, (fele annyi memorizálás, kétszer annyi kíséret)
A módszer első olvasatban talán ridegen hangzik, ez az azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a szisztematikus oktatás "elvenné" a játék lényegét az élményt, épp ellenkezőleg, sokkal átláthatóbbá és ez által élvezetesebbé teszi dobolást.
Kezdő tananyag:
Bevezetés:
1. kurzus: --- 4 óra
Elméleti alapok:
zeneelmélet: a zenei hang, a zene, hangjegyek, gerenda, pontozás, kötőív, a szünetjelek, az ötsoros vonalrendszer, ütem, ütemvonalak, ismétlőjelek, zenei kulcsok, ütemmutatók (metrum, mérték), tempó - tempójelzések, dinamikai jelek - rövidítések
dobelmélet: a dobfelszerelés rövid története, a dobtestek, a dobtestek felépítése, a dobbőrök, a dobbőrök feszessége, a cintányérok, a hardverek és felépítésük, a dobverők, dobütők, seprűk, a kiegészítők, az elektromos dobfelszerelés
Gyakorlati alapok:
dob hangolása, dobbeállítás, testtartás, kéztechnika, lábtechnika
Technikai alapok:
jelmagyarázat, hangjegy érték táblázat, bemelegítő gyakorlatok
Törzsanyag:
2. kurzus: technikai gyakorlatok, kíséretek, fillek --- 16 óra
3. kurzus: technikai gyakorlatok, kíséretek, fillek --- 16 óra
4. kurzus: technikai gyakorlatok, kíséretek, fillek --- 16 óra
5. kurzus: technikai gyakorlatok, kíséretek, fillek --- 16 óra
6. kurzus: technikai gyakorlatok, kíséretek, fillek --- 16 óra
7. kurzus: technikai gyakorlatok, kíséretek, fillek --- 16 óra
8. kurzus: swing, rnr, reggae, latin, tánc zenei kíséretek és fillek --- 5 óra
9. kurzus: kíséret és fill improvizáció --- 6 óra
Zenei játék összesen a 10 kurzus alatt: 12 óra
Technikai gyakorlatok: ritmikai, hangsúly játékos, kézrendes és kézláb koordinációs technikai gyakorlatok
Kíséretek: nyolcados, tizenhatodos, váltottkezes tizenhatodos, negyed, nyolcad felütéses, triolás, shuffle-s, negyed shufffle-s kíséretek lábdob - pergő - lábcin nyitásos és lábcin szólamos kíséretek
Fillek: ritmikai, hangsúly játékos, kézrendes és kézláb koordinációs fillek
Improvizáció: kíséret és fill improvizáció - a kezdetektől fontosnak tartom a dobos " játék közbeni gondolkodásra nevelését", hangsúlyosan oktatom ezt a témakört
A kurzusok végén van egy-egy "kisfelmérő", amely visszacsatolást ad az elsajátítás mértékéről, a jól megtanultakról és a gyengeségekről. Ezek az adott kurzus végén vannak, az óra keretein belül zajlanak.
Befejezés:
10. kurzus: záró "nagy állapotfelmérés" --- 2 óra
A tanrend összesen 125 óra. (Természetesen ez egy tanterv, annak függvényében változik, mennyire gyorsan vagy lassan haladunk a tananyaggal.)
SZISZTEMATIKUS DOBKOTTA KEZDŐKNEK:
- 4 RÉSZ AZ EGYBEN
I. ELMÉLETI ALAPOK - GYAKORLATI ALAPOK -
TECHNIKAI GYAKORLATOK
II. DOBKÍSÉRETEK, GROOVE-OK
III. FILLEK, KITÖLTÉSEK, RÖVID SZÓLÓK
IV. IMPROVIZÁCIÓ, MEGHATÁROZOTT ÜTEMŰ KÍSÉRETEK ÉS FILLEK BELSŐ TAGOLÁSÁNAK VARIÁCIÓI, SAJÁT RÖGTÖNZÉSES GYAKORLATOKKAL
ÖSSZKÉP1
ÖSSZKÉP2
NEM KEVÉS, VISZONT SOK :)
Haladó tananyag: (2016.-ban, hamarosan)
Minden jog fenntartva!